Imbir zdrowy – Jego właściwości

0
Imbir i jego właściwości

Kojarzony głównie z rozgrzewającymi herbatkami korzeń imbiru kryje w sobie wiele wspaniałych właściwości. To przyprawa, która od wieków gościła zarówno w kuchni, jak i chętnie wykorzystywana była w medycynie naturalnej. Preparaty sporządzone na jego bazie mają właściwości przeciwzapalne, działają przeciwbakteryjnie, świetnie sprawdzą się w łagodzeniu przejawów przeziębienia czy grypy. Walory imbiru docenią również kobiety cierpiące na bolesne miesiączki. Zobacz, jakie inne walory ma imbir…

Skąd się wziął imbir
Imbir jest prawdopodobnie jedną z najstarszych znanych roślin przyprawowych – w Azji jest on uprawiany co najmniej od 5 tysięcy lat! Choć do Europy przywędrował znacznie później, to jednak obecnie nie ma chyba kraju, który nie doceniałby jego licznych zalet. Jest to przyprawa o bardzo wyrazistym aromacie i dość ostrym smaku, wystarczy jej szczypta, by podkreślić charakter potrawy. Jednak nie mniej istotne od walorów smakowych są właściwości zdrowotne imbiru. Najnowsze badania wykazały, że jest on bogatym źródłem antyoksydantów, ma ponadto silne działanie antynowotworowe, szczególnie w połączeniu z naturalnym miodem.

Moc witamin
Korzeń imbiru zawiera witaminy C, B1 i B2, witaminę E, A i K, a także węglowodany oraz kwas foliowy. Jest również cennym źródłem składników mineralnych, takich jak wapń, fosfor, żelazo oraz potas, a ponadto olejków eterycznych oraz żywic, działających przeciwzapalnie, przeciwwirusowo i przeciwbakteryjnie. To właśnie dzięki tym właściwościom herbata z dodatkiem imbiru może złagodzić kaszel, działa przeciwbólowo, obniża temperaturę ciała – dlatego też szczególnie zalecana jest przy stanach zapalnych górnych dróg oddechowych. Ponadto, napór z dodatkiem imbiru ma właściwości rozgrzewające i napotne.
Warto jednak pamiętać, że najlepiej sięgać po świeży korzeń imbiru. Jeśli nie jest to możliwe, warto uważać, bowiem mielony imbir jest bardziej skoncentrowany od świeżego, dlatego należy stosować go w proporcji 6:1 (6 jednostek świeżego imbiru do 1 mielonego).

Jaki imbir wybrać?
Imbir świeży, czyli korzeń – obecnie jest on łatwo dostępny, znajdziemy o niemal w każdym większym sklepie. Jest on niezwykle uniwersalny, można go bowiem kroić w plastry, ścierać na tarce, zgniatać w prasce do czosnku, a nawet wycisnąć z niego sok.
Imbir mielony – również powszechnie dostępny. Najczęściej stosowany jest jako przyprawa do różnych potraw.
Imbir marynowany – w Polsce niestety rzadko używany. Jest on dodawany do zestawów sushi, bowiem znakomicie neutralizuje smak w ustach. Dzięki temu każdy kęs jedzenia jest niepowtarzalny.
Imbir kandyzowany, czyli ugotowany w słodkim sosie – nie tylko stanowi doskonałą przekąskę pomiędzy posiłkami, ale sam jest produktem podnoszącym smak wielu potraw. Cechuje go wyjątkowy smak, jednocześnie słodki i pikantny, doskonale nadaje się również do herbaty czy kompotów. Zachowuje swoje właściwości znacznie dłużej, niż imbir świeży.

Na co pomaga imbir?
Na migreny – spożywanie imbiru pomaga zmniejszyć nasilenie bólu głowy, częstotliwość występowania ataków migrenowych oraz wyeliminować towarzyszące im mdłości.
Na dolegliwości żołądkowo-jelitowe – imbir reguluje pracę woreczka żółciowego, przeciwdziała wzdęciom i ma właściwości rozkurczowe. Napar z imbiru pomaga strawić ciężki posiłek.
Na krążenie i stawy – rozrzedza krew, działając podobnie jak aspiryna, ale nie podrażnia żołądka, warto go więc stosować w profilaktyce zakrzepicy. Ma też działanie rozgrzewające stawy oraz mięśnie.
Na przeziębienie – ma właściwości odkażające i przeciwkaszlowe, działa przeciwzapalnie, przeciwgorączkowo. W razie choroby pomocne będą imbirowe napary i inhalacje.
Na chorobę lokomocyjną – żucie plasterka imbiru przez ok. 20 min przed podróżą pozwoli uniknąć mdłości.
W ciąży – doskonale łagodzi dolegliwości związane z ciążą (a nawet chemio- czy radioterapią), takie jak mdłości i wymioty.
Zwalcza cellulit i wysmukla – występuje często jako składnik preparatów zwalczających cellulit i wysmuklających sylwetkę. Taki upiększający kosmetyk możesz sporządzić samodzielnie: zmieszaj pół szklanki oleju z pestek winogron z 2 łyżkami fusów z kawy, 2 łyżkami świeżo zmielonego imbiru i łyżeczką cynamonu. Miksturę nałóż na ciało w problematycznych miejscach, owiń folią spożywczą i pozostaw na 20 min, a następnie zmyj ciepłą wodą. Zabieg powtarzaj 2 razy w tygodniu.

Warto jednak pamiętać, że imbiru nie mogą spożywać osoby na niego uczulone, a także mające wysokie ciśnienie krwi. Imbir nie jest wskazany również w przypadku osób cierpiących na kamicę żółciową, bowiem nasila wydzielanie żółci. Absolutnie nie można stosować imbiru, w przypadku stwierdzenia u kobiety w ciąży stanu przedrzucawkowego.

Pomarańczowe zdrowie – Pomarańcza dobra na wszystko

0
Zdrowe pomarancze

Zarówno pomarańcze, jak i mandarynki są owocami godnymi polecenia, nie tylko z powodu wspaniałego smaku, ale też ze względu na bogactwo witamin i składników mineralnych w nich zawartych. Spożywanie ich, jak również świeżego soku z pomarańczy pomagało niegdyś zapobiegać szkorbutowi, czyli chorobie wynikającej z niedoboru witaminy C w pożywieniu. Sok z pomarańczy jest nie tylko bogaty w witaminę C, ale i w witaminę B9, czyli kwas foliowy. Kwas foliowy reguluje wzrost. Jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i mózgu oraz układu pokarmowego i wątroby. Korzystnie wpływa na samopoczucie i psychikę. Dlatego szczególnie zimą, gdy jest mało słońca i krótkie dni oraz pogoda często źle wpływająca na meteoropatów, warto sięgnąć po szklaneczkę soku świeżo wyciśniętego z pomarańczy lub cały owoc.

Oprócz witaminy C i kwasu foliowego pomarańcze zawierają takie witaminy jak: A, B1, B2, B3, B6, B12, PP, E, P oraz beta-karoten. Są doskonałym źródłem magnezu, potasu, wapnia, żelaza, cynku, sodu, selenu, fosforu i miedzi. Zawierają także błonnik i peptyny. Spożywając te owoce, dzięki witaminom z grupy B, przeciwdziałamy stresom i zwiększamy swoje siły witalne. Witamina PP pomaga przy bezsenności, rozdrażnieniu i problemach z pamięcią. Ponadto witaminy z grupy B świetnie działają na skórę.

Pomarańcze zalecane są także w przypadku otyłości. Dzięki błonnikowi wspomagają przemianę materii. Poza tym wykazują właściwości przeciwbakteryjne, antymiażdżycowe oraz antyrakowe. Warto je też spożywać w przypadku przeziębień.

Sok pomarańczowy można uznać za prawdziwy eliksir zdrowia. Picie go zapobiega osteoporozie oraz zawałowi serca. Ponadto zmniejsza poziom cholesterolu, poprawia funkcjonowanie naczyń krwionośnych i wpływa na obniżenie ciśnienia krwi. Poprawia pracę nerek i wątroby. Wykazuje działanie przeciwgorączkowe i wspomaga układ odpornościowy. Skuteczny jest też w przypadku zaparć.
Zaleca się spożywać sok ze świeżo wyciśniętych owoców, gdyż soki dostępne w sklepach zawierają konserwanty.

Mandarynki, podobnie jak pomarańcze, są skarbnicą witamin C i A. Dzięki zawartości błonnika przeciwdziałają zaparciom i wspomagają odchudzanie. Ponadto pomagają w schorzeniach dróg moczowych. Ponieważ są zasadotwórcze – świetnie wpływają na organizm zmagający się z zakwaszeniem. Zawierają flawonoidy, pomagające w walce z otyłością i cukrzycą typu 2. Zalecane są też przy miażdżycy naczyń. Dzięki witaminie A korzystnie wpływają na kondycję i wygląd skóry oraz wzrok.

W białej błonie mandarynek i pomarańcz znajduje się najwięcej witaminy P, niezbędnej do prawidłowego wchłaniania witaminy C. Ponadto witamina P wpływa na obniżenie poziomu tzw. złego cholesterolu we krwi.

Mandarynki, podobnie jak pomarańcze, wzmacniają układ odpornościowy organizmu i dzięki między innymi witaminom C i E opóźniają procesy starzenia. Zawierają również witaminy z grupy B i składniki mineralne, takie jak: potas, żelazo, wapń, magnez, cynk, sód oraz fosfor, co wpływa na ich prozdrowotne właściwości. Na przykład wapń i fosfor wpływają na dobry stan kości i zębów. Z kolei wapń w połączeniu z magnezem wpływa na utrzymanie prawidłowej czynności układu sercowo-naczyniowego.
Żelazo konieczne jest do wytwarzania hemoglobiny. Jest również niezbędne do prawidłowego metabolizmu witamin z grupy B. Żelazo korzystnie wpływa na proces wzrostu i zwiększa odporność organizmu.
Natomiast sód, wraz z potasem, zapewnia prawidłową czynność mięśni i nerwów oraz utrzymuje prawidłowy rytm serca.

Ponadto warto wiedzieć, że mandarynki ułatwiają oczyszczanie organizmu z toksyn. Spożywając te pyszne owoce wspaniale łączymy przyjemne z pożytecznym.

Odchudzanie z wysiłkiem

0
Odchudzanie a wysiłek

W dzisiejszym świecie społeczeństwo za wzór obiera sobie celebrytów i ich poczynania. Kogokolwiek by nie zapytał o to jak chciałby wyglądać czy się ubierać wskazuje jako przykład osobę ze świata kina, muzyki, mody itp. ,,Gwiazdy” dążą do wyglądu idealnego, ingerując nawet sztucznie w swój wygląd. Coraz powszechniejsze stały się operacje plastyczne, czy kuracje odchudzające. Niewątpliwie nie należy to do czynności pozytywnie wpływających na zdrowie. Mimo wielorakich przeciwwskazań coraz większej ilości osób bardziej zależy na wyglądzie niż własnym samopoczuciu i wygodzie.

Najbardziej pożądane w dzisiejszym świecie jest bycie szczupłym. Wiąże się to ze stosowaniem dziwnych diet i korzystaniu z porad dietetyków. Na rynku występuje coraz więcej chemicznych preparatów ułatwiających osiągnięcie oczekiwanej wagi, niekoniecznie działających i sprawdzonych pod względem bezpieczeństwa. Zdecydowanie korzystniejsze jest spożywanie odpowiednich potraw. Bogatych w składniki potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale nie tłustych i tuczących. Bardzo dobre jest zamienienie potraw smażonych na gotowane na parze. Bardzo ważne jest spożywanie posiłków regularnie, ale w mniejszych ilościach i nie zapominanie o śniadaniu. Jest to, bowiem posiłek dający energię na bardzo długi czas. Organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania dużo elektrolitów i składników odżywczych. Nie wolno zapominać o odpowiednim nawodnieniu. Zalecane jest unikanie napoi gazowanych, słodzonych. Naturalna woda mineralna zawierająca składniki mineralne jest najlepszym przyjacielem diety.

Jak we wszystkim innym również w odchudzaniu nie ma efektów bez wysiłku i pracy oraz dużej ilości poświęconego czasu. Dieta bez wysiłku fizycznego często jest bezsensowna i nie przyniesie oczekiwanych efektów, warto wykupić karnet na siłownię i trenować regularnie, aby zadbać o kondycję i odpowiednie spalanie kalorii. Oczywiście równie dobrze można ćwiczyć w domu we własnym zakresie. Jedynie samodzielna praca często bywa trudna i ciężka ze względu na zaniechanie regularności przez wymówki. Człowiek wracając do domu po pracy czy zajęciach w szkole woli odpocząć niż zająć się ćwiczeniem. Konieczne w takim przypadku jest rozpisanie sobie planu ćwiczeń i egzekwowanie go sumiennie. Jeśli zależy nam na ładnym wyglądzie rąk i nóg warto zainwestować w gumy fitness, którymi można zastąpić wykonywanie wielu ćwiczeń dostępnych na maszynach udostępnianych przez siłownie. W wielu budynkach dostępne są windy, czasem można odpuścić czekanie i wybrać się schodami, co również może być częścią codziennych ćwiczeń. Coraz modniejsze staje się bieganie, na rynku dostępne jest mnóstwo gadżetów pozwalających uczynić ten sport ciekawszym i wygodnym.

Bycie szczupłym wiąże się nie tylko z ładnym wyglądem, ale również zdrowiem i lepszym samopoczuciem. Otyłość uznawana jest za chorobę, co na pewno nie jest przypadkowe. Warto z nią walczyć już od najmłodszych lat życia, żeby nie przyzwyczajać się do lenistwa i w późniejszych latach zamiast pracować samodzielnie i zadbać o styl życia wybierać ingerencje chirurga plastycznego.

Post warunkiem zdrowia

0
dieta

Smutne i zatrważające jest to, że połowa populacji żyjącej na ziemi umiera z głodu, a druga połowa umiera z przejedzenia. Byłoby dobrze, gdyby ludzkość dała radę to wypośrodkować. Wówczas wszyscy ludzie byliby zdrowi i zadowoleni.
Kraje wysoko i średni rozwinięte zastanawiają się, co o zrobić, by nie umierać z przejedzenia ?

Naukowcy alarmują, że w wielu krajach w zastraszającym tempie wzrasta liczba ludzi otyłych. Tu przykładem mogą być Stany Zjednoczone, lecz nie tylko, bo również ludzie w wielu innych krajach rozwiniętych borykają się z tym problemem. Nasz kraj także nie jest wyjątkiem, gdyż z roku na rok przybywa w Polsce ludzi z nadwagą, bądź ludzi lekko otyłych, a nawet chorobliwie otyłych, którym nadwaga zagraża życiu.

Na nadmierny przyrost wagi ma wpływ wiele czynników.
Wpływa na to wiele chorób, które zakłócają prawidłowy metabolizm.
Wpływają leki, a szczególnie leki na bazie hormonów.
Lecz w większości przypadków na nadwagę, lub otyłość wpływa nieracjonalne i niewłaściwe odżywianie, oraz przejadanie się.

Niewłaściwe odżywianie i przejadanie się prowadzi do powstania nie tylko licznych chorób, ale również wielkich dolegliwości zdrowotnych. Do najważniejszych chorób spowodowanych otyłością możemy zaliczyć między innymi: cukrzycę, choroby krążenia, depresję. A także dolegliwości stawowe, gdyż każdy dodatkowy kilogram degraduje stawy, które raz zniszczone nigdy już nie wrócą do dawnej świetności. Zwyrodnienie stawów pociąga za sobą nie tylko ograniczenie ruchu, które także sprzyja tyciu. Zwyrodnienie powoduje również niemałe dolegliwości bólowe w obrębie uszkodzonego stawu, bądź stawów.

Ponadto człowiek z nadwagą, lub otyłością traci siłę i witalność, co w konsekwencji prowadzi do tego, że jeszcze bardziej tyje z powodu braku ruchu i chęci działania. Takie błędne koło możne przerwać każdy sam poprzez odpowiednią dietę zakładającą post, czy głodówkę. Należy jednak każdy swój krok pod względem ograniczeń żywnościowych skonsultować z lekarzem. Dlatego, gdyż każdy rodzaj diety zależy od predyspozycji indywidualnej organizmu.

Naukowcy zakładają, że jeżeli nie nastąpi ograniczenie konsumpcji w krajach rozwiniętych, to w przyszłości post będzie jedną z najważniejszych form leczenia pacjentów.
Przy czym post nie musi oznaczać torturowania się brakiem pożywienia, lecz jedynie jego ograniczeniem, lub wyeliminowaniem przynajmniej na pewien czas danego produktu. A także odmówieniem sobie spożycia ulubionego produktu, a jednocześnie niezdrowego.

Oczywiście teoria ta ma wśród naukowców zwolenników i przeciwników. Lecz powszechnie wiadomo, iż szczupły człowiek jest bardziej sprawny i często zdrowszy od osoby „dobrze wyglądającej”, czyli z nadwagą. Okazuje się, że rozsądne głodzenie się może być korzystne dla naszego zdrowia i samopoczucia.

Mniej spożywanych pokarmów, czyli ograniczenie wchłaniania kalorii oznacza zmniejszenie ryzyka zachorowania:
– na wiele rodzajów nowotworów
– chroni przed chorobami serca
– powstrzymuje rozwój demencji
– powstrzymuje rozwój choroby Alzheimera
– a także choroby Parkinsona
– zmniejsza ryzyko powstania depresji
– zapobiega cukrzycy, itd.

Właściwa dieta, post, ograniczenia mogą nawet przyczynić się do długowieczności (choć tu wśród naukowców kwestie są sporne).
Co prawda, że badania prowadzone na zwierzętach dowodzą, że życie niektórych zwierząt u których zastosowano ograniczenie przyjmowania kalorii wydłużyło się nawet o 50 %.
I choć człowiek nie jest zwierzęciem i długowieczność może w przypadku ludzi zależeć od innych czynników, jak na przykład: predyspozycji genetycznych, to powszechnie wiadomo, że zrzucenie zbędnych kilogramów przyczynia się do większej sprawności. A większa sprawność oznacza zwiększony ruch, a ten przyczynia się do dobrego zdrowia.